Varig Fasade AS
1. Innledning
Kjøp i vår nettbutikk er regulert av nedenstående standardbetingelser, sammen med gjeldende lover
og regler for kjøp på nett. Ved å legge inn en ordre godtar du disse betingelsene, med mindre noe
annet er eksplisitt avtalt.
2. Avtale og Bestilling
Når du har huket av for at du aksepterer nettstedets vilkår og betingelser, og trykker «Betal ordren»,
så er bindende avtale inngått mellom deg som kjøper og Varig Fasade AS som selger.
Avtalen består av disse salgs- og leveringsbetingelsene, det som fremgår av bestillingsløsningen og
eventuelle særlige avtaler som er gjort mellom kjøper og selger. I tillegg utfylles det av alminnelig
norsk kjøpslovgiving.
3. Pris
Alle priser på nettsiden er oppgitt i NOK inkludert merverdiavgift. Prisen kjøperen skal betale vil
fremgå før man legger inn endelig ordre, og gjengis i ordrebekreftelsen som sendes per epost. Her vil
også fraktkostnader fremkomme. Kjøper er ikke ansvarlig for ytterligere kostnader enn det som
fremgår av denne bekreftelsen.
Det tas forbehold mot skrivefeil på nettsiden, i eventuelt kampanjemateriell og i kommunikasjon fra
selger, slik at selger i disse tilfellene ikke er bundet av avtalen dersom kjøperen forsto eller burde ha
forstått at det var feil.
4. Betaling
Det tilbys betaling med kort eller som avbetaling eller utsatt betaling gjennom betalingsløsninger
tilbudt av Klarna. Ved betaling med kort trekkes kjøpesummen umiddelbart. Betaling gjennom Klarna
skjer på deres vilkår.
5. Avbestilling
Lagerførte varer kan avbestilles frem til de sendes. For varer som bestilles som restordre, så vil det
variere mellom de ulike produsentene. Normalt vil det være en avbestillingsfrist fra 2 til 5 dager. Ved
ønske om avbestilling bes du ta kontakt med selger så fort som mulig.
Ved avbestilling etter disse fristene vil kjøper bli ansvarlig for eventuelle tap som selgeren får.
6. Lagerført vare og restordre
Varer er normalt tilgjengelig som restordre. Leveringstid fra produsent vil fremgå på det enkelte
produkt, men normalt vil standard produksjonsvarer ta 3-5 uker og spesialvarer 5-7 uker. Det tas
forbehold mot forsinkelser hos leverandør underveis i produksjonen.
Varer som er på lager sendes vanligvis innen 2-3 hverdager. Ved avvik fra forventet levering vil du bli
kontaktet.
7. Varer som produseres etter spesialmål
På spesialvarer (eks farger, alu lakkering hver side, tilvalg av glass, kryss-sprosser) vil
produksjonstiden være på 4-8 uker og leveringstiden vil være lengere. Vi tar forbehold mot
forsinkelser i produksjonsprosessen.
8. Frakt og levering
Frakt regnes ut ved betaling, og avhenger blant annet av vekt, størrelse på forsendelsen,
leveringsadresse og andre forhold. En forutsetning for å kunne levere er at vi kommer frem med stor
lastebil og jekketralle. Er du usikker på om dette lar seg gjøre må du ta kontakt før kjøpet
gjennomføres. Dersom det er nødvendighet for en kranbil så er det opp til kunden å opplyse om
dette.
Med mindre annet er avtalt skal varene leveres hos kjøperen, og er levert når varen overtas. Risikoen
for varen går over på kjøper når varen er levert.
9. Fraktpris
Du kan raskt og enkelt se her hvor mye det koster å levere dine varer fra leverandør.
Når du har lagt en vare i handlekurven kan du se fraktkostnaden ved å fylle inn ditt postnummer og
adresse. Fraktprisen er pr ordre, og ikke pr vindu eller dør. Prisen på frakt kan endres når kunder
bestiller skyvedører, Heveskyvedør, Foldedør eller Vipp Skyvedør på grunn av størrelse som krever
kraftige paller og lengder på selve produkt. Vi anbefaler at dere sende forespørsel på slike bestillinger
for å få korrekt pris på levering. Tillegg for frakt av elementer som er over 2m lang kommer som
tillegg og faktureres til kunde før vi levere varene fra lageret vårt til Transportøren.
10. Tekniske feil
Det tas forbehold mot tekniske feil knyttet til beregning av frakt. Selger er i slike tilfeller ikke bundet
av avtalen.
11. Angrerett
Det gjelder en alminnelig, lovfestet angrerett for forbrukerkjøp på nett. Angreretten gir deg som
kjøper 14 dager etter at varen er mottatt til å skriftlig melde at du vil returnere varen.
Et viktig unntak fra angreretten gjelder varer som fremstilles etter forbrukerens spesifikasjoner. Det
betyr at for varer som bestilles og produseres etter kjøpers mål, så gjelder det ikke angrerett.
Ytterligere informasjon om angreretten finnes hos Forbrukerrådet, her:
https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/
Returskjema for å benytte seg av angreretten finnes på Regjeringens nettsider, her:
https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/skjema-om-
angrerett/id614564/
12. Garanti
Det er fem års garanti på alle varer, med mindre annet er særlig opplyst eller avtalt.
For alle dører, skyvedører, heveskyvedører, PSK-Vipp Skyvedøra, og foldedører alt tilbehør som:
håndtak, ventiler, dørstoppere, lås, låssylindre og elektrisk deler gis 1 års garanti.
Garantien dekker ikke feil forårsaket av:
• Produkter plassert i et sted der det ikke er egnet.
• Mangelfullt vedlikehold eller manglende vedlikehold.
• Feil justering.
• Eksterne årsaker som kjemikalier, brann etc.
• Konstruksjonsendringer- og reparasjoner utført av uegnete personer.
• Feil montasje Mekaniske skader påført etter levering.
• Slitasje av deler.
• Termodynamiske fenomener (indre og ytre kondens)
• Uriktig ventilasjon.
• Naturkatastrofer
13. Reklamasjon – mangel på varen
Hvis den mottatte varen har en mangel, så må du ta varsle selger innen rimelig tid etter at du
oppdaget mangelen. Det må fremgå at du reklamerer og vil påberope deg mangelen. For
forbrukerkjøp må selger ha beskjed innen to måneder fra kjøper oppdaget mangelen.
Ved for sen reklamasjon mister kjøper retten til å kreve gjøre mangelsbeføyelser gjeldende.
Reklamasjon for skader som kommer som følge av transport, eller som måtte være synlige for kjøper
ved levering, skal skje senest to måneder etter levering.
Ved levering skal varene ses over av kjøper, slik at synlige feil kan bli avdekket så fort som mulig.
Dersom varen har en mangel og det er reklamert i tide, så kan kjøper kreve varen rettet, omlevering,
prisavslag eller heve kjøpet. Hvilken beføyelse som er aktuell for den enkelte mangel fremgår av
kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven.
14. Reklamasjon – forsinkelse eller manglende levering
Ved forsinkelse som ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, så kan avtalen under visse
forutsetninger heves etter reglene i kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. Slikt krav må fremsettes
skriftlig.
Kjøper kan også fastholde avtalen. Dette gjelder ikke hvis det foreligger en hindring som selgeren
ikke kan overvinne, eller hvis oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller stort tap at det står i
vesentlig misforhold til forbrukerens interesser i oppfyllelse. Foreligger det en hindring som hindrer
selger i å oppfylle kjøpet, så skal kjøper gis beskjed innen rimelig tid.
Krav om oppfyllelse bortfaller hvis kjøperen venter urimelig lenge med å kreve det.
Reklamasjonsretten inkluderer ikke hjelp til justering av hengsler, rammer, finpussing/vasking og små
skår i treet. For behandlede elementer vises til utfallskrav, som kan bestilles hos oss.
Ved feil eller mangler som oppstår etter varen er levert, men innenfor vanlig reklamasjonsperiode
skal reklamasjon skje umiddelbart og skriftlig, med bildedokumentasjon til Varig Fasade AS.
15. Ansvar
Selger er ikke ansvarlig utover det som følger av kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. Det tas ikke ansvar
for skade som forårsakes av varene, eller indirekte tap som skyldes varene eller forsinket levering.
Det kan oppstå situasjoner som krig, streik, lockout eller andre force majeure-lignende situasjoner,
der leveranse eller produktoppfølging blir vanskeliggjort. I slike situasjoner bærer ikke selger noe
ansvar for tap som oppstår, og kan heve inngåtte avtaler hvis nødvendig
16. Salgspant
Varig Fasade AS har salgspant i alle varene inntil fullstendig kjøpesum inkludert eventuelle renter og omkostninger er betalt.